2012. október 4., csütörtök

Könyv(tár)áhítat



Kereken tíz éve annak, hogy visszakerültem Budapestre. Három éves küzdelem eredménye volt ez, hogy kiharcoljam a gimnázium utolsó évét „élesben” és koleszlakóként csinálhassam végig. Eltökélten jöttem fel Pestre: én TANULNI AKAROK! Akkor szilárdan hittem is ebben (Persze már a második hétvégére bepasiztam, de ez egy másik történet.) 

2002. szeptemberében kerültem fel a kollégiumba és 2003 tavaszán, egyik csavargásom alkalmával - mert mindig is imádtam barangolni a környéken,ahol épp élek – fedeztem fel a II.kerületi Török utcai kis könyvtárat. Előtte macskakő és két hosszabb lépcsőfok. Egyedül nem tudtam volna bemenni, de a könyvtáros bentről észrevett és rögtön ugrott a megsegítésemre. Először (18év esen!) voltam könyvtárban és a sok könyv közt még nem igazán tudtam mit is szeretnék, azért beiratkoztam és felmértem a terepet. Később akkori párommal mentünk ki és – ne tessék nevetni – VHS-eket hoztunk el, amiket a fiúk koliszobájában néztünk meg délutánonként. Jó progi volt. :)


Török utcai könyvtár


Évekkel később 2005-ben kikerültem a gazdagréti lakóotthonba, onnan pedig már Sándorommal az első albérletünkbe a IX. kerületi Haller utcába. Gazdagrét aljában is volt egy kis FSZEK (Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár), de sokáig nem volt rámpásítva. Akkor szoktunk át a szintén XI.kerületi Karinthy Frigyes könyvtárba, ami nagyon szépen lett akadálymentesítve, bár az alsó szint eléréséhez azóta is építik a liftet…A rengeteg költözködés ellenére (a Hallerből Óbudára, majd három különböző hely Újbudán) mindig is a XI. kerülethez húzott vissza a szívem. Szeretek itt élni. Nem csak lakni, élni! 

Az infrastruktúra és a BKV járatok először ebben a kerületben lettek szépen felfejlesztve, itt járt először a legtöbb alacsonypadlós járat: 7-es, 33-as, 40-es, 86-os, 103-as, 153-as, 139-es, 173-as stb. majd a Combino villamos, amire emlékszem, először akkora élmény volt felszállni, mint gyereknek a hullámvasútra! :)  Örülnék, ha mindig itt lakhatnék a környéken, és igen én még hiszek benne és várom azt a csodát, amikor (állítólag 2015-ben) a házunk előtt fog majd járni az 1-es villamos Combino változata... :)
Szeretem azt, hogy A-ból B-be a körülményekhez képest könnyen eljutok, a járdák többsége lekerekített. 
Szeretem a környéket, a forgalmas vagy épp kertvárosiasan csendes utcácskákat, a házakat, a Feneketlen tavat, a Kopaszi gátat, vagy a vasúti töltés melletti parkokat, de szeretek sétálni a Bikás dombnál, az egyetemek mellett, az INFO-parknál. Szeretem a Fehérvári úton a piacot, a boltokat, a fesztiválokat, a hétvégi rendezvényeket… 

Szeretem az itt élő embereket: a  Spar mosolygós pénztárosnőjét; az Arzenál kedves árufeltöltőjét,aki mindig örömmel segít,ha nem érem el a kiflit a polcon; a „kukás”fiúkat a Kelenföldi város központban, akiknek zord külsejük és húzós munkájuk ellenére mindig van egy-két jó szavuk; a vidám, rocker kinézetű lottó árus Endrét; a fornettis Solyát; a kínai bácsit a gyorsétteremben; a lakótelepi-játszótéri anyukákat (már akiket ismerek); a kíváncsiskodó ovisokat; a buszvezetők többségét a 7-esen és a 103-ason; a fagyist a Bocskai cukrászdában; az újbudai anyakönyvi hivatalban dolgozó barnahajú hölgyet, aki segített meglepetésből átírni a nevet, az esküvő előtt Koppányról Oláh-Koppányra; a Szent Imre kórház portását, újságárus nénijét, a szülészorvosomat és az asszisztensét Erikát; a hajlott hátú virágárus nénit az Allee előtt és azt a hajléktalan bácsit a Móriczon, aki nem piára, hanem a kiskutyájára költi a pénzt. 



















A néni estefelé árul, amikor piac bezár, mert addig ott segít.
90 éves,és állítólag beteg lányát tartja el így a nyugdíj kiegészítéssel.






Szeretem a BMK (BudapestiMűvelődési Központ) számos munkatársát, akikkel volt szerencsém nem egyszer akadálymentes túrákon részt venni, néhányukkal/tól megtanulni kulturális ajánlót írni, némelyikük pedig egészen közeli barátunk lett, s szeretem azokat az évek folyamán megismert barátaimat is, akik nagyon fontos szerepet töltenek be az életünkben, és kettő kivételével mind a XI.-ben laknak! És végül, de nem utolsó sorban – hogy szinte már irodalmi ívet írjak le a Szeretlek Magyarország! helyett Szeretlek Újbuda! szösszenetemben :) – szeretem a kedvenc könyvtárosomat, Líviát! :)

Lívia ugyanis az a hölgy, aki először még a II. kerületben megismertette és megszerettette velem ezt a fontos kulturális intézményt. A Karinthy után nem sokkal fedeztük fel a Kelenföldi könyvtárat, s láss csodát benne Líviát, aki akkoriban „igazolt át” a Török utcai kis könyvtárból! Hiszem, hogy minden okkal történik, s ahogy Lívia anno velem, most Emmával is megszerettetheti majd a könyvtárba járást! Persze Mima most még csak eszi (enné) és nézegeti a könyveket, fontosnak tartom, hogy a későbbiekben is szívesen jöjjön ilyen helyekre és oldottan, kíváncsian forduljon a nyomtatott – és nem csak a digitális – olvasmányok felé. Lívia kedvessége, segítőkészsége és elhivatottsága biztosan szerepet játszik majd ebben.  Sok ilyen könyvtárosra lenne szükség (persze sokan ilyenek is)!

Emma Flóra Líviánál - jó kezekben van :)



Mima a Kelenföldi könyvtár gyerekkönyvtárában


A Kelenföldi könyvtár a városközpontban van
 és az emeleten, de kívülről egy rámpán fel lehet jutni. Gyakran vannak programok egészen kicsiknek is és a könyvtár anyaga is folyamatosan bővül. A könyv érték. Nekem általában nincs pénzem megvenni a könyveket, amiket szeretnék, de nem is kell mindig mindent birtokolni. A könyvtár kitűnő lehetőség a tanulásra, szórakozásra, helyben vagy akár otthon (csak ne felejtsd el visszavinni, amit kikölcsönöztél :)



3 megjegyzés:

  1. Egészen meghatott a történeted! Lívia jó ismerősöm.A férje kollégám.

    VálaszTörlés
  2. Egyetértek, mindazzal amit a kerületről írtál. Imádni való. Én itt nőttem fel. Ide jártam könyvtárba, ide hurcolom én is a lányom, bár még olvasni nem tud, de imádja őket. Amit pedig a kerület akadály mentesítéséről írtál, az számomra akkor lett a legszembetűnőbb amikor úgy döntöttem visszajövök ide élni és lakást kerestünk. Kelenföld környéke tele van kerekesekkel. Szép ez a kerület még nem veszett el a zöld benne. Zajlik a kulturális élet és nem ömlesztve. Szóval ahogy írtad itt élni lehet. Kábító és mámorító, élvezhető és csábító és írhatnák még egy rakás jelzőt de kifejezni nem lehet. Kelenföld az igazi szíve a kerületnek. Régen a könyvtár mellett ott volt az olimpiai mozi, ami nem csak mozi volt de gyerekprogramok és kisebb színházi előadásoknak adott színteret. Szóval ez a kicsi művelődési központ egy letűnt világnak a megmaradt gyökere, és még mindig van hajtása, mert az itt élők igénylik és gondozzák őket. És Remélem még jó sokáig így marad.

    VálaszTörlés